Door de Pyreneeën en afzien!!!!!!

31 mei 2013 - Pamplona, Spanje

​Hallo allemaal ,Zondag 26 mei, hebben we 94 km gefietst. Dat was een makkie. Het mooie fietspad aangelegd op een spoorbaan van Arres tot  Belin -Belit 45 km lang. We hadden eigenlijk wat rustig aan willen doen ,maar steeds hoorden we chambre complet of ferme!!!  Later bleek het Moederdag te zijn in Frankrijk . Dus alle moeders werden verwend met een weekendje uit.Uiteindelijk met behulp van een Franse waardin ,die even voor ons ging telefoneren, een mooi onderkomen gevonden. Een chateau in Lesperon. We werden alleraardigst ontvangen en een lekker biertje aangeboden gekregen. 'Avonds lekker in de tuin gezeten nog genietend van de avondstond.De volgende ochtend wilde Henk de ketting van zijn fiets spannen, maar kwam tot de ontdekking dat hij sleutel 15 niet bij zich had. Gelukkig had de gastheer van het chateau nog een sleutel en die moesten we maar meenemen voor het geval dat!!!!Die dag richting Peyrehorade gefietst met het zonnetje erbij. Door mooie dorpjes gefietst.Het valt ons op dat het erg rustig is in de dorpen. Henk vraagt zich af ,wat die mensen aan het doen zijn de hele dag! Ik moet hem het antwoordt schuldig blijven ,want ik weet het ook niet!!!! Vindt het ook een beetje raar om aan te bellen en te vragen " wat doen jullie zoal de hele dag?" In deze etappe zaten nog een paar klimmetjes van 6%. Een goeie oefening voor de Pyreneeën .In Cagnotte waren de pijltjes weer eens zoek en de beschrijving niet al te duidelijk. Henk op zoek naar de pielen, fietste tussen struik en lantaarnpaal en bleef met de fietstas achter de struik hangen. Hij viel van de fiets ,knie geschaafd even een lelijk woord ,maar hij had de piele gevonden!!!De volgende dagen veel regen gehad! Dat is jammer,want dan zie je niet zoveel, ook veel langs grote wegen, dus goed uitkijken in het drukke verkeer!!!Ook veel moeten schuilen in boeren schuren.Na St. Paleis naar St. Jaen -Pied de Port zagen we veel wandelaars op de weg. Onderweg lekker koffie gedronken en opgewarmd in een Pelgrimsgite!
In St. Jaen Pied de Port s,avonds nog even rondgelopen. Een mooi stadje waar veel pelgrims samenkomen.
Op onze hotelkamer keken we uit op de berg waar we de andere dag overheen moesten. De Roelands pas van 1057 meter hoog. Dus maar optijd gaan slapen zodat we goed uitgerust zouden zijn ,voordat we aan de 16 km lange klim zouden beginnen.
De volgende ochtend in de regen vertrokken. Nog 8km tot aan de Spaanse grens.
En jullie hebben gelijk Jannie en Jan Rijn. Bergie op Bergie af!!!!

Met 5 km per uur de berg op en bij de pieken van 7en 9% af en toe gelopen!!!
Tot overmaat van ramp viel ik nog van de fiets! Stijl achterover!!! Gelukkig had ik een helm op, want ik kwam met mijn hoofd op straat terecht. Henk en de wandelende pelgrims hebben me overeind geholpen !!! Heeeeeel gênant. (Wel aardig dat ik geholpen werd) Gelukkig geen letsel! Is dat vet op mijn kont toch nog ergens goed voor! Na wat gemopper van mijn kant weer doorgefietst. Jullie begrijpen wel dat we niet veel km gefietst hebben die dag. Kletsnat ,koud en doodvermoeid kwamen we aan in Roncesvalles!!!
In deze plaats kwamen vroeger ook al de pelgrims van de bergen gelopen en werden dan drie dagen verzorgd in het historisch klooster. Wij hadden aan een dag genoeg. Een heerlijk bed en een pelgrims menu!!!!
Ondanks de regen de volgende dag maar weer opgestapt. Wij waren niet de enigen, iedereen ging weer verder ,zoals echte pelgrims doen!!!!
Henk en Mia we moeten jullie teleurstellen we hebben geen zadelpijn of te wel een zere kont.
En Jannie en Hans de deo is bijna op, kunnen jullie even nieuwe brengen!

Nog += 750 km te gaan!!! Hopend op wat zonniger weer!!!!
Hartelijke groeten Henk en Jannie

1. Manny:
    31 mei 2013
    Je schrijft mooie verhalen ,heel leuk om te lezen.Als je zo door gaat kun je twee weken aan het strand uitrusten voor je terug vliegt.Zorg dat je heel blijft de laatste 700 km.veel succes
    gr manny
  2. Henk en Gerdien ten Broeke:
    31 mei 2013
    Hallo dappere fietsers, wat leuk om jullie reisverhalen te kunnen lezen, is echt genieten van deze kant.
    Ik hoop dat jullie laatste kilometers van zon worden voorzien, das wat prettiger trappen lijkt me zo.
    Zet hem op, en geniet ervan. Tot kijk.
    greetz , Henk&Gerdien
  3. Geert en miny:
    31 mei 2013
    Doen jullie wel een beetje voorzichtig.We willen jullie graag heelhuids terug zien.Mooie foto*s en een goed reisverslag.
    Hopendop mooier weer en nog veel fietsplezier.
    gr miny
  4. Hillie:
    31 mei 2013
    Hoi hoi beste fietsers. Goed dat jullie een helm dragen.Je kont kan meer verdragen dan je hoofd.Veel sterkte in de Pyreneeën.Anders doe jullie er maar een dag langer over.Maar geniet er van.
  5. Wim en Margien:
    31 mei 2013
    Mooie verhalen, koddig geschreven. Als jullie effen doorfietsen kun je misschien het vliegtuig van a.s. vrijdag halen zodat jullie zondag met ons kunnen fietsen hoe dan ook doe de laatste 750 km voorzichtig aan. Nog heel veel "fiets"plezier en dat de zon jullie de laatste kilometers maar mag begeleiden.
  6. Jannie en Hans:
    31 mei 2013
    Op het nieuws hier: 80 cm sneeuw gevallen in de Pyreneeën. Skiliften worden geopend. Hebben jullie de sneeuwkettingen ook bij je, en snowboard? Hoop niet de pielen ook ondergesneeuwd zijn.
  7. Erik en Linda:
    hoi Henk en Jannie,

stoere verhalen zeg!!
    het lijkt mij echt afzien,knappe prestatie en nog even volhouden,jullie zijn al over de helft!!hiha,..

heel veel succes en groetjes uit het verre Dalfsen
  8. Wilco,nicole &kids:
    31 mei 2013
    henk en jannie wat een genot om jullie verslag weer te lezen jullie maken genoeg mee en hoeven jullie niet te vervelen jullie zijn echte toppers super gedaan nog een paar honderd kilometer en jullie hebben het doel berijkt super jullie kunnen trots zijn op jullie zelf .
    heel veel plezier nog
    groetjes uit dalfsen
  9. Jan Rijn en Janny Askes:
    31 mei 2013
    Passen jullie wel goed op, en wat de zon betreft die komt zeker.
    Vooral op de Spaanse hoogvlakte.
    Veel fietsplezier en geniet van deze bijzondere fietstocht.
    Gr. Jan Rijn en Janny
  10. Goddelijke gespierde benen:
    1 juni 2013
    al uit je tas gehaald, hier ook niet nodig.
    Geniet van jullie trip.
    En al een sangriatje gehad, oooo, zo fijn daar.
    Groeten
    hofheer en hofdame
  11. Anne-Marie,Arjan en kids:
    He TOPPERS
    Wat een avontuur. Fijn dat het goed met jullie gaat ondanks de val partyen, (geen valrisco kaart ingevuld Janny)ach ja je kunt niet voor elkaar onderdoen dan moet je toch ook beide vallen.
    Hier aan de stickerstr alles prima. Zet en op en blijven mailen want de verhalen zijn erg leuk om te lezen.
    groetjes Arjen Anne-Marie Tim Sanne en Femke.
    Goed weekend.............
  12. Arjan, Dineke, Manon & Jasper:
    Ha, die buurtjes!!
    "Leuk" hoor, dat fietsen in de regen.
    Ik vond naar Balkbrug al ver!

Groetjes Manon
  13. Anne-Marie,Arjan en kids:
    He Jannie
    Zie nu net die mooi foto van jou GEWELDIG.
    echt een om in te lijsten. hihihi.
  14. Jan zielman:
    Hallo Bikkels,
    Wanneer ik jullie verhalen lees,krijg ik al lood in mijn schoenen!!
    Onwijs moedig zijn jullie,door weer en wind,berggie op berggie af,piel'n zuuk'n,en dan begint de fietse ok nog te steigeren!!!
    Maar als ik de foto's zo bekijk,staat er genoeg moois tegenover.
    En jij janny,met je mooie close uppie kan ik niets van je gezicht aflezen,ziet er nog fris en fruitig uit.HIHi.
    Hopelijk is het vervolg van de reis met klotsende oksels,in plaats van doorregen vleeshompjes!!
    Groetjes.
  15. Jos en José:
    Hallo Jannie en Henk.
    Weer een mooi verhaal om op een verjaardag te vertellen. Gelukkig hebben jullie er geen blijvend letsel aan overgehouden toch !?! We hebben diepe bewondering voor jullie en kunnen niet wachten om de verhalen "live" te horen. We hebben even voor jullie naar de weersverwachting voor jullie voor de komende 14 dagen gekeken en die is niet zo gek tot 25 graden en droog !
  16. Nettie:
    Hallo Jannie en Henk,
    zondagavond ik denk nog even lezen hoe het met jullie gaat, het weer lijkt uit jullie verslag iets beter te worden. gelukkig voor jullie en het blijft bijzonder dat jullie dit doen. Het weer hier in wordt de komende week ook beter richting de 20 graden. Fiets ze en houvol in de bergen groeten uit zwolle
  17. Gerrit en Marijke Pierik:
    2 juni 2013
    Hoi, hou Jannie en Henk, wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, een hele prestatie hoor om zoveel dagen achter elkaar zoveel kilometers te maken. Maar zoals anderen ook schrijven, echte bikkels die Jannie en Henk. Geniet nog een poosje van alles om jullie heen, veel plezier. hartelijke groetjes van Gerrit en Marijke.
  18. Willem, Annemarie en Vlinder:
    3 juni 2013
    Haaai,

Mooi verhaal weer.... Vlinder zegt dat jullie een beetje op moeten schieten, ze vindt het bijna niet meer leuk dat jullie er niet zijn!!!

Veel plezier nog!!!!

Groetjes en knuffel van ons....
  19. Gerard en Ria:
    4 juni 2013
    Jannie wat dacht je, Henk vallen dan ik ook maar vallen!!!!
    Ja en het is gek he, je valt nooit charmant!!!
    Maar..... desalnietteplus jullie gaan als een speer,wij zijn heel trots op jullie.
    Nog even volhouden he?

groeten Gerard en Ria
  20. John:
    4 juni 2013
    Wat een doorzettingsvermogen hebben jullie! Wie kan dat nou zeggen...........we zijn naar Spanje gefiets! klinkt toch vele malen beter en leuker dan wanneer je zegt.....we zijn naar ommen gefiets!
    Hou nog even vol...eind is in zicht.
    Groetjes en Jannie morgen ga ik koffie drinken op het werk want dan is Gerda twaalf en een half jaar in dienst!
  21. Willy hendriks:
    4 juni 2013
    Hallo fietsvrienden, (bijna)topprestatie, super..... Samen fietsen, samen bergje op en bergje af, samen in de regen, samen een pilsje, samen vallen...,wat doen jullie nog meer samen? Vooral nog genieten van alle moois en van elkaar. En blijf van die leuke belevenissen schrijven. Groetjes Willy en Henk
  22. Janine:
    5 juni 2013
    Wat een toppers zijn jullie.
    Echt diep respect heb ik voor jullie!!!
    Wat zullen jullie enorm genieten..
    Geniet nog van het 'kleine' stukje wat jullie nog moeten.
    Tjonge wat een ervaring.

Lieve groet Janine Schuttevaar